« فشارهای سیاسی، شرکای خارجی خودروسازان ایرانی را یکییکی از بازار ایران میراند. این بار نوبت نیسان شده است. چه کسی پشت داستان خروج احتمالی نیسان از ایران است؟»
به گزارش ایسنا، سایت «تابناک» در مطلبی با مقدمه بالا افزوده است: « در سال ۱۳۸۱ پس از خرید «دوو» توسط شرکت آمریکایی «جنرال موتورز» و قطع همکاری دوو با «کرمان خودرو» به دلیل تحریمهای آمریکا علیه ایران، این شرکت به دنبال همکاری با «فولکس واگن»، شرکت کرهای «هیوندایی» و چینیها رفت.
بهار امسال، محدودیتهای اعمالی غرب بر خودروسازان ایرانی فزونی گرفت. شرکت جنرال موتورز، شریک «پژو»ی فرانسه از تعلیق ارسال قطعات و همکاری پژو با شریک ایرانی آن خبر داد. طبق بیانیه جنرال موتورز، پژو حتی قبل از شراکت با جنرال موتورز هم تحریمها بر ضد ایران را با تعلیق ارسال محموله قطعات آغاز کرده بود.
دولت ایالات متحده مالک ۳۲ درصد سهام جنرال موتورز است و این شرکت هم به نوبه خود ۷ درصد از سهام پژو را در اختیار دارد. پژو هم اعلام کرده که تنها ۱.۵ درصد از درآمد جهانی این شرکت از معامله با ایران خودرو حاصل میشود. احتمالا تولیدکنندگان ایرانی به دنبال قطعهسازان هندی و چینی خواهند رفت که با نام تجاری پژو قطعه تولید میکنند.
پیش از آن هم، خبرهایی از خروج تویوتا، کیا و هیوندای از ایران اعلام شده بود. آخرین خبر، خروج نیسان از بازار ایران است. به این ترتیب تولید یا فروش خودروهایی نظیر تیانا، رونیز، ماکسیما، قشقایی، پیکآپ و مورانو متوقف خواهد شد.
اما چه کسی خروج نیسان از ایران را پیگیری میکند؟
ابتدای ماه آوریل، شهرداری نیویورک از خودرویی با نام «تاکسی فردا» رونمایی کرد؛ یک تاکسی تولید نیسان که به طور خاص برای غلبه بر چالشهای خیابانهای منهتن طراحی شده است. ارزش قرارداد یک میلیارد دلار است.
معاونان یهودی وزارت خزانهداری برای محکمتر شدن تحریمهای ایران از هیچ تلاشی فروگذار نکردهاند. در شهر نیویورک هم، سر و کله یک یهودی طرفدار اسرائیل و دشمن ایران پیدا میشود؛ «بیل دی بلاسیو» که احتمالا جانشین «بلومبرگ» میلیاردر یهودی و شهردار فعلی نیویورک خواهد شد. وی قبلا عضو شورای شهر و مدیر کمپین تبلیغاتی خانم کلینتون در انتخابات سنا در سال ۲۰۰۰ بوده است.»
انتهای پیام