مشرق نوشت: یورو ۲۰۱۶ تمام شد و تیمها به خانه خود برگشتند، تیمهای خوبی چون ایسلند، ولز و حتی ایتالیا پس از بازگشت به کشور خود جشن خیابانی برگزار کردند و تیمهایی چون اسپانیا و انگلیس هم در سکوت بازگشتند و به دور از چشم هواداران خشمگین خود راهی خانه های خود شدند.
ناکامی برخی از این تیم های ملی تا حدی بود که ستارگان آنها تعطیلات خود را پنهانی و به دور از چشم خبرنگاران تجربه کردند تا باعث افزایش خشم مردم نشوند و تفریح خود را نیز زیر سایه ناکامی تیم ملی کشور خود، کمرنگ کردند.
فرانسه برای برگزاری یورو ۲۰۱۶ زحمت زیادی کشید و دردسرهای زیادی را قبل، حین برگزاری و بعد از جام تجربه کرد. ابعاد متفاوتی از این دست میتوانند زیر تیغ تشریح و نقد قرار بگیرند، امنیت، یکی از این فاکتورهای مهم است که برای رعایت و برقراری آن، فرانسه متقبل هزینه نجومی شد و نیروی انسانی قابل تاملی را به کار گرفت.
البته که فرانسوا اولاند شایعه پرداخت ۶ میلیون یورو به بخش نظامی ناتو برای استقرار نیروی هوایی و دریایی را تکذیب میکند اما در بدبینانه ترین حالت می شود به «تا نباشد چیزکی …» بسنده کرد و مشخص است که فرانسه از ناتو برای برقراری نظم و امنیت در مرزهای هوایی و آبی خود استفاده کرده و کمک گرفته است.
آمار رسمی از موسسات دولتی فرانسه نشان از تخصیص و هزینه قطعی بیش از یک میلیارد و چهار میلیون یورو دارد، تا فرانسه در ۳ بعد امنیت، بهداشت و فرهنگ دچار هیچ بحران، کمبود یا دردسر ملی نباشد و ویترین حرفهایش برابر تماشای جهانیان آبرومندانه چیده شود.
آمار منتشر شده از سوی وب سایت رسمی موسسه بلومبرگ از رشد هزینههای میزبانی از جام ملتهای اروپا تا مرز ۴۰ درصد نسبت به یورو ۲۰۱۲ دارد و البته دولت فرانسه برای تهیه این بودجه از ۶۰۰ کارخانه بزرگ و کوچک خود کمک های نقدی اجباری دریافت کرده است.
این اجبار البته از نگاه مردم جامعته ضروری است و طبق قانون اساسی فرانسه، دولت وقت حق دارد در شرایط خاص از صاحبان صنایع درخوایت کمک بلاعوض کند و این کمکها هر چند مرز حداقلی دارند اما مرز حداکثری برایشان در نظر گرفته نمی شود و دولت بعدها با توجه به میزان کمک کارخانجات، تسهیلاتی از قبیل معافیاتهای مالیاتی و یا تخفیفات گمرکی در نظر میگیرد.
گای لورانت، مدیر بخش تجارت الکترونیک یوفا خبر منتشر شده از سوی گاردین را نیز تایید کرده و گفته است: از محل بخش جذب کمک های مالی و مردمی در فرانسه معادل ۴۵۰ میلیون یورو جمع آوری شده که دولت فرانسه نیمی از آن را برای بازی سازی و نوسازی استادیومهای خود هزینه کرده و ۱۴ درصد از باقیمانده آن را طبق قانون به مقامات یوفا تقدیم کرده تا برای نیروی انسانی در بخشهای اداری و امنیتی استفاده کند.
اما مشکل بزرگ فرانسه در این عرصه اعتصابهای سراسری و بزرگ مردم در اصناف مختلف در اعتراض به دگرگونیهای قانون کار بود. تقریبا یک ماه مانده به یورو ۲۰۱۶ رفتگران بسیاری از شهرهای بزرگ فرانسه در اقدامی هماهنگ و تحت مدیریت انجمن و صنف خود، دست از کار کشیدند و ماشینهای سنگین حمل زباله در اقدامی نمادین اما موثر از شهر بیرون رفته و از ادامه کار برای انتقال زبالهها سر باز زدند.
این موضوع به یک خطر جدی تبدیل شد تا جایی که دولت فرانسه با ناامیدی از شهرداریها خود دست به کار شد و مجبور به پرداخت دستمزد به نیروهای بی تجربه و جوان خود شد تا شاید بتواند زبالههای شهری را از منطقه دور کند. اعتصاب در حمل و نقل هم کمر اقتصادی فرانسه را خم کرد و عواقب بد آن در جریان یورو ۲۰۱۶ کاملا قابل مشاهده بود.
فرانسه از محل فروش بلیت تنها معادل ۶۰۰ هزار یورو سود کرد و آن مبلغ هم به فدراسیون فوتبال فرانسه پرداخت شد، علت این سود ناچیز و کم هم این بود که طبق قانون و هماهنگی های قبلی یوفا مالک سود حاصل از فروش قانونی بلیتها بود و مشخص بود که ایجاد بازار سیاه و عدم برخورد قانونی با باند فروش بلیت در بازار سیاه، تصادفی نیست.
هلن ناگنت در مقاله تازه خود چاپ شده در آخرین شماره اکونومیست و روزنامه فیگارو با تیتر ” یورو ۲۰۱۶ روی اعصاب فوتبالیها و مایه شادی اهالی اقتصاد” می نویسد: شاید به خاطر درگیریهای خیابانی و نژادپرستیها، بازداشتها گوناگون، خطر تروریسم، برخی ماجراهای نگران کننده در نوع میزبانی مخصوصا در محل اقامت تیمها اتفاقات تلخی برای اهالی فوتبال فرانسه، نیروهای امنیتی و حتی مقامات فرهنگی فرانسه رخ داده باشد اما اهالی اقتصاد باید کاملا از یورو ۲۰۱۶ راضی باشند.
تولید ناخالص داخلی یا GDP یکی از مقیاسهای اندازه گیری در اقتصاد است. این فاکتور مهم در بر گیرنده ارزش مجموع کالاها و خدماتی است که طی یک دوران معین، معمولا یک سال، در یک کشور تولید میشود.
فرانسه در بازه زمانی ۸ ماه مانده تا رقابتهای یورو ۲۰۱۶ تا یک هفته پس از اتمام این رقابتها شاهد رشد ضریب و شاخص GDP تا حدود ۷ درصد بوده و این موضوع بی نظیر است. به بهانه یورو ۲۰۱۶ حداقل ۵ کارخانه بزرگ تولید پوشاک فرانسه با فروش سهام خود در بازار بورس و افزایش تولید پوشاک رشدی غیر قابل تصور داشتهاند.
چین در یورو ۲۰۱۶ حضوری جدی داشته و فروش ۵۰۰ دستگاه اتوبوس مدرن و کاملا مجهز به شهرهای پاریس، لیون و مارسی رضایت و خوشحالی مردم را در پی داشته است.
فرانسه در بخش گمرکات نیز سود سرشاری داشته است، نیمی از گردشگرانی که به خاطر یورو ۲۰۱۶ به فرانسه آمده بودند، بار خود را به صورت جداگانه با پستهای ملی فرانسه به محل اقامت خود ارسال کرده بودند و کاروان ۲۴ تیم ملی تجهیزات خود را از طریق بیش از ۶ بندر مهم فرانسه وارد خاک این کشور کردهاند.
کشور فرانسه البته در ابعاد مختلف مجبور به هزینه نجومی شد اما در نهایت می توان پذیرفت که فرانسه به خاطر یورو ۲۰۱۶ سود کرد، سود اقتصادی اما در بخش فرهنگی، سیاسی و البته فوتبالی شاید باید گفت که متحمل ضررهای سنگین شد.