نمایشگاه خطاطی اسلامی در امریکا برگزار میشود
موزه مایکل کارلوس در شهر آتلانتا امریکا نمایش خطاطی اسلامی و قرآن را که تاریخ خطاطی اسلامی را بین سالهای ۱۶۰۰ و ۱۹۰۰ دنبال کرده طی روزهای ۲۸ آگوست تا ۵ دسامبر (۶ شهریور تا ۱۴ آذر) برگزار میکند.
این نمایشگاه و برنامههای آموزشی آن به سنتهای هنری و غنی دینی خطاطی می پردازد که یکی از هنرهای بصری مهم اسلامی محسوب میشود. آثار متنوع خطاطی در این نمایشگاه از تمرین الفبا تا نسخ خطی کامل به بررسی سیر تاریخی اشخاص نظامهای اعتقادی و فرهنگها میپردازد.
مواد گرانقیمت و عجیبی که گاهی به عنوان جوهر مورد استفاده قرار میگرفته و همچنین اسناد تجاری بین المللی بین سالهای ۱۶۰۰ تا ۱۹۰۰ میراث غنی را نشان میدهد که زیباییشناسی و پرهیزگاری را با هم ترکیب کرده است.
این نمایشگاه حدود ۱۵۰ شی و اثر هنری را از مجموعه های شخصی مهم در هاستون و موزه آرتور ام. ساکلر، موزه هنرهای دانشگاه هاروارد جمع کرده تا ظرافت و زیبایی این هنر را آشکا کرده و مهارتهای هنرمندان خطاطان ، کاغذ سازان و طلاکوبان، تصویرگران، صحافان و فلزکاران را نشان دهد.
آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه از ایران، ترکیه هندوستان آمده و دربرگیرنده قلم خوشنویسی، قلمتراش، قلمدان، مرکبدان، قیچی، پرداختگر، جعبههای نگاه داری خطاطی ها و میزهای خطاطی است که این اشیا در خوشنویسی کاربرد دارد.
موزه مایکل سی. کارلوس در دانشگاه اموری قرار داشته و از سوی این دانشگاه اداره میشود.
شهردار نیویورک از ساخت مسجد ۱۳ طبقه حمایت کرد
شهردار نیویورک با حمایت از ساخت مسجدی نزدیک مرکز تجارت جهانی سابق گفت: دولت نباید دینی را بر دین دیگری ترجیح دهد.
مایکل بلومبرگ شهردار نیویورگ گفت: آیا این منصفانه است که بگوییم اگر کسی تلاش میکند که کلیسا یا کنیسه بسازد هیچ کس صدای خود را بلند نکند، اما در رابطه با مسلمانان چنین وضعیت وجود نداشته باشد و حق چنین کاری از مسلمانان دریغ شود.
ساخت مسجد و مرکز اسلامی ۱۳ طبقه نزدیک برجهای دوقلوی مرکز تجارت جهانی برای بسیاری از افراد متعصب مناقشهبرانگیز شده است. درحالی که بحث درباره این مسجد تشدید شده، شهردار با تأکید بر روحیه دموکراسی و ضرورت تساهل از ساخت این مسجد دفاع کرد.
هفته گذشته هیئت اجتماعی نیویورک ساخت مسجد و مرکز فرهنگی نزدیک مرکز تجارت جهانی سابق را تصویب کرد. پس از هفتهها بحث و بررسی با ۲۹ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۱۰ غایب با ساخت این مسجد موافقت شد. مسجد برای ساخت به مجوز این هئیت نیازی نداشت اما مجوز این هیئت تصویب نمادین رویکرد اکثریت نیویورکیها با این پروژه است.
این مرکز اسلامی دارای یک استخر، سالن بسکتبال، اتاقهایی برای برگزاری جلسات، سالن همایش ۵۰۰ نفره، تسهیلات برگزاری ضیافت، سالن نمایش فیلم و تسهیلات برگزاری نمایشگاه هنری و کلاسهای آشپزی خواهد بود.
امام رئوف از متولیان ساخت این مسجد گفت: من و همکارانم با ترویسم مخالف هستیم. ما افرادی هستیم که میخواهیم اکثریت مسلمانان را که با تروریسم مخالفت هستند در مقابل لحن و لهجه افراطگرایی بلند کنیم. هدف ما جمعیت آن است که مسلمان امریکا را با جریان جاری جامعه گره بزنیم. این مرکز به روی همه بدون توجه به دین باز خواهد بود و به مرکزی برای تمام جمعیت نیویورک بدیل میشود. آنچه بسیار غمانگیز است گزارشهای نادرستی است که بسیاری از خانوادههای قربانیان یازدهم سپتامبر را وادار کرده تا فکر کنند این پروژه به نوعی از سوی مسلمانان برای احساس رضایت از این حمله تروریستی است.
علاقه شهروندان سوئیسی به فهم مبانی اسلام افزایش یافته است
پس از برگزاری همهپرسی سوئیس برای ممنوع کردن ساخت مناره، بسیاری از مسلمانان این کشور پرسشهایی در رابطه با جایگاه اسلام در این کشور مطرح کرده و بسیاری از غیرمسلمانان سوئیس درباره اهمیت اسلام در جامعه صحبت میکنند.
“سیدا کلر مسالی” رئیس محفل اسلام پیشر رو گفت: به رغم اینکه با مردم سوئیس در رابطه با دین اسلام اتفاق نظر نداریم اما باید تصدیق کنم که این همهپرسی نشانه رویکرد منفی مردم نسبت به اسلام است که این امر در واقع براساس تصاویر دروغینی صورت گرفته که رسانهها درباره دین اسلام و پیروان آن منعکس کردهاند.
وی افزود: دین اسلام در این کشور به موضوعی برای گفتگو تبدیل شده است و رسانهها این بحث را با مطرح کردن موضوعات مناقشهبرانگیز به بیراهه میکشانند.
احمد بنانی از دانشمندان علوم سیاسی از لوزان نیز چنین اعتقادی دارد. وی در این رابطه گفت: اهمیت اسلام در سوئیس برای بسیاری از شهروندانی که اکنون به این پرسش رسیدهاند که چگونه با افرادی زندگی کنند که دومین دین بزرگ در کشورشان را تشکیل داده مهم جلوه میکند.
استفان لاتیون از گروه تحقیقاتی اسلام در سوئیس مدعی است که چنین آگاهی در سوئیس وجود ندارد. مردم سوئیس درباره تجارب مسلمانان این کشور هیچ فکری نمیکنند. ما اکنون به گفتگویی نیاز داریم که طی آن قلب موضوع مورد هدف قرار گیرد.
این امر درست همان چیزی است که اوالین ویدمر شلومف وزیر دادگستری سوئیس در رایزنیهایی که با کریستوفر بلوخر سلف خود در سال ۲۰۰۷ داشت مورد اشاره قرار داده بود.
بنانی گفت: ادامه این رایزنیها مثبت است، پیش ازاین چنین رویکردی وجود نداشت. حتی اگر نگرانیهای امنیتی نیز انگیزه این فرآیند باشد به مسلمانان این نشانه را میدهد که همه باید تلاش کنند اسلام حقیقی را به جامعه سوئیس معرفی کنند.
کلر مسالی اظهار داشت: افرادی که در این گفتگوها شرکت میکنند نماینده اکثریت مسلمان سوئیس نیستند. انجمنهای اسلامی تنها نماینده ۱۵ درصد از جمعیت مسلمان سوئیس هستند. اکثریت ساکنان مسلمانان عضو هیچ سازمانی نیستند. بنابراین مقامات نمیدانند که به جز نمایندگان سازمانهای اسلامی با چه کسانی صحبت کنند.
بیش از ۵۷ درصد از رأیدهندگان سوئیس روز ۲۹ نوامبر( ۸ آذر ماه) به درخواست یک گروه سیاسی راستگرا به ممنوعیت ساخت مناره در این کشور رأی دادند؛ همهپرسی که نتیجه آن برای دولت و مسلمانان سوئیسی تعجببرانگیز بود.
نرخ نژادپرستی و تعصب علیه مسلمانان در فرانسه رو به رشد است
براساس تحقیقات انجام شده در فرانسه یک نفر از هر ۱۰ فرانسوی نژادپرست بودن خود و داشتن دیدگاههای تعصبآمیز را نسبت به گروههای اقلیت دینی و نژادی تصدیق کرده است.
این تحقیقات که از سوی مؤسسه بی وی ای برای دو گروه مبارزه با نژاد پرستی انجام شده نشان میدهد ۲۸ درصد مردم فرانسه اعتقاد دارند که مسلمانان بیش از سایر گروههای اجتماعی به انجام جرایم وی میآورند، میزانی که در مقایسه با نظر سنجی مشابه سال قبل دو برابر شده است.
در این تحقیق ۱۵ درصد از فرانسویها خود را نسبتاً نژادپرست توصیف کردهاند درحالی که سال گذشته این میزان یک درصد کمتر بود.
تقریباً نیمی از شرکتکنندگان در این تحقیق بر این باور هستند که از مهاجران در نظام رفاه اجتماعی فرانسه سوءاستفاده میکنند و همچنین ۲۸ درصد از آنها سیاهپوستان را از نظر فیزیکی قدرتمندتر از سایر گروهها قلمداد میکنند.
حتی در میان آنهایی که به متولیان انجام این تحقیقات و نظر سنجیها گفته اند نژاد پرست نیستند، یک سوم اظهارداشتند که زمانی که دیگران از زبان نژادپرستانه استفاده میکنند واکنش نشان نمیدهند.
این تحقیقات در ماه می و با حضور بیش از یک هزارنفر فرانسوی بالای ۱۵ سال انجام شد.
فرانسه با داشتن ۶ میلیون اقلیت مسلمان کشوری است که بزرگترین جامعه مسلمان اروپا را در خود جای داده است اما میزان تعصب و نژادپرستی مردم این کشور به رغم حضور پررنگ مسلمانان در این کشور نه تنها کاهش نیافته بلکه هرسال نرخ رشد آن بالاتر میرود.
فرانسه درحال حاضر پس از بلژیک دومین کشوری است که در مسیر قانونی کردن منع پوشش صورت برای زنان مسلمان گام برداشته است. این کشور همچنین براساس قانونی مصوب سال ۲۰۰۴ حجاب و نمادهای آشکار مذهبی را در مدارس و اماکن دولتی ممنوع کرده بود.
جامعه مسلمان آلبانی از روزنامهنگار ضد اسلام شکایت کرد
جامعه مسلمان آلبانیایی به عنوان گروه اصلی نماینده اکثریت مسلمانان این کشور، از روزنامهنگاری که در مقاله خود مدعی شده بود دولت باید دین اسلام را ممنوع کند شکایت کرده است.
جامعه مسلمانان آلبانیایی طی بیانیهای اعلام کرد که کاستریوت میفتاراج روزنامهنگاری را با انتشار مقاله خود در روزنامه کم تیراژ تیرانا امروز موجب ترویج انزجار دینی شده به دادگاه فراخواندهند.
میفتاراج دو مقاله طی ماه گذشته منتشر کرد و مدعی شد که اسلام با انسجام ملی آلبانی لطمه میند.
وی همچنین نوشته است که بهترین پاسخ این کشور به اسلام غیرقانونی اعلام کردن آن و تعطیل کردن تمام مساجد است.
حدود دوسوم از جمعیت ۲/۳ میلیون نفری آلبانی را مسلمانان تشکیل دادهاند. در این طی دوران کمونیستی و سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۰ عمل به آداب دینی ممنوع بود.
شبکه اسلامی “رمضان” در بریتانیا راهاندازی میشود
نخستین شبکه ویژه برنامههای رمضان برای مسلمانان بریتانیا برنامههای خود را از ماه ژوئیه ( تیرماه) اغاز میکند.
این شبکه اسلامی دینی که به تلویزیون رمضان شهر یافته از روز شنبه دهم ژوئیه (۱۹ تیرماه) برنامههای اسلامی خود را آغاز میکند.
براساس اظهارات سخنگوی این شبکه برنامههای شبکهای که تلویزیون رمضان جایگزین آن شده به طور موقت به یک شبکه دیگر منتقل میشود.
اقلیت مسلمان بریتانیا حدود ۲ میلیون نفر تخمین زده میشوند که پس از حملات هفتم ژوئیه بهشدت در معرض بد بینی قرار گرفتند و بهکرات نسبت به رفتارهای نژاد پرستانه بر پایه دین، قومیت و ظاهر اسلامی مورد سوء رفتار قرار گرفتند.
راه اندازی یک شبکه اسلامی علاوه بر پاسخ به نیازاقلیت مسلمان این کشور میتواند راهی برای به دست آوردن آگاهی برای مخاطب غیرمسلمان باشد؛ مخاطبی که تحت تأثیر رسانهها تصویر نادرستی از اسلام دارد میتواند با تماشای این برنامههای اسلامی و از رسانه فراگیری چون تلویزیون درک صحیح اسلام یافته و به شناخت درستی از مسلمانان به عنوان پیروان این دین آسمانی دست یابد.
جرم و بزه در مکه رشد روز افزونی یافته است
بر اساس اظهارات مقات امنیتی و کارشناسان سعودی با افزایش تعداد خارجیهایی که به طور غیر قانونی در مکه زندگی میکنند، این شهر شاهد روند رو به رشد جزم و بزه بوده است.
در شهر مکه جامعه بزرگی از افرادی با ملیتهای مختلف زندگی می کنند که طولانی تر از زمانی مقرر در این شهر زندگی می کنند، براساس گزارشها بیشتر آنها در مناطق غیر توسعه یافته زندگی می کنند.
ساکنان این شهر از میزان جرایم به ستوه آمده و از مقامات خواسته اند این افراد را مجازات کنند. در بیشتر موارد گزارش سرقت مشاهده شده که میزان مجازات آنها به قدری سبک است که حتی عمومی هم نمی شود.
عبدالمحسن میمان سخنگوی رسمی پلیس مکه نرخ بالای جرایم را به حضور شهروندان غیر قانونی در شهر نسبت داد و گفت خوشبین است که سیستم انگشت نگاری نقش مهمی در فرونشاندن میزان جرم و ممانعت از ورود دوباره آنها به عربستان ایفا کند.
محمد البانیان کارشناس امنیت اظهار داشت: جوانان بدون داشتن مدارک اقامت مقتضی عامل قسمت اعظم جرایم این شهر هستند. این افراد در فقر زندگی کرده و بیکار هستند از این رو به خیابانها کشیده می شوند و به تمام انواع جرایم روی می آورند.
عادل موناور استاد علوم اجتماعی دانشگاه بر ضرورت تشکیل عرصه های مطالعاتی درباره علل افزایش بزهکاری و به ویژه سرقت در جامعه تأکید کرد و گفت: بسیاری از این افراد جوانانی با ملیتهای مختلف بوده که بی سواد و بیکار نیز هستند. برخی خانواده ها زنانی را به عنوان خدمتکار استخدام می کنند که اقامت آنها در این کشور غیر قانونی است چرا که دستمزد آنها کمتر از سایرین است.
براساس تحقیقات اخیر حدود ۹ هزار پرونده مربوط به مواد مخدر طی سال گذشته در مکه گزارش شده است. این تحقیق از سوی دکتر اشرف شیلبی استاد روانشناسی دانشگاه ملک سعود ریاض انجام شده و نشان دهنده افزایش جزایم مرتبط با مواد مخدر در مکه است.